Leerkracht

Leerkracht

  • Onderwerp: Kinderrechten.

  • Doelgroep: Deze webquest is geschikt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar. (groep 7 en 8)

  • Vakgebied: Wereldoriëntatie

  • Tijdsduur: De kinderen zullen gemiddeld 2 tot 3 lesuren aan de opdrachten werken.

  • Uitvoering: De kinderen werken bij voorkeur in groepjes van twee of drie leerlingen.

  • Opdrachten:

      • De leerlingen krijgen een invulbundel om de antwoorden op de vragen in te vullen. Deel deze bundels uit voor de leerlingen met de webquest beginnen.

      • De werkbundel is hieronder te downloaden. ( Word-doc | Google-doc )

      • Later verwerken de leerlingen alle antwoorden in een mooie tekst waarmee ze een presentatie geven voor de klas. Ze kunnen hiervoor hun invulbundel gebruiken.

      • Bij "werkwijze" staat uitgelegd hoe de leerlingen precies te werk moeten gaan.

  • Webkwestiemaker: Laura Coppieters

Nieuwsbrief

Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?

Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)

Leerdoelen

Overkoepelende doelen - basisattitudes

      • 0.5 Kinderen werken samen.

      • 0.8 kinderen ontwikkelen tot autonome leerders.

Overkoepelende doelen – basisvaardigheden

      • 0.13 kinderen kunnen informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren.

      • 0.15 kinderen kunnen verslag uitbrengen over hun bevindingen.

Mens en levensonderhoud

      • 1.2 Kinderen zien in dat mensen arbeid verrichten om in hun levensonderhoud te voorzien.

      • 1.4 Kinderen zijn er zich van bewust dat arbeidsomstandigheden kunnen verschillen.

Mens en zingeving

      • 2.10 Kinderen denken na over de eigen mogelijkheden en keuzes.

Mens en het muzische

      • 3.6 Kinderen combineren woord, beeld, beweging, drama, muziek, … om de ervaringen rond een thema te communiceren.

Mens en samenleving

      • 5.6 Kinderen zien in dat samenleven het naleven van allerhande omgangsvormen, leefregels en afspraken veronderstelt en kunnen zich daaraan houden.

      • 5.8 Kinderen kunnen illustreren dat er een regelgeving is die geldt voor alle mensen.

      • 5.10 Kinderen zien in dat er binnen onze samenleving instellingen zijn die de kwaliteit van het samenleven trachten te bevorderen.

Mens en techniek

      • 6.8 Kinderen zien in dat in hun omgeving verschillende informatieverwerkende toestellen voorkomen, waarvan ze er zelf enkele kunnen instellen en/of bedienen.